FAQ

Kan de Huifkar aankopen voor mij doen in Duitsland?

Nee, wij doen geen aankopen voor u in Duitsland. Zodra wij dat zouden doen is de Huifkar Verzendservice voor de Nederlandse wet bij het doorzenden van uw pakket geen Verzendservice meer, maar een handelaar of de leverancier van de goederen. Overigens is het betalen van aankopen in Duitsland door de invoering van het IBAN rekeningnummer voor iedereen binnen de EU een stuk eenvoudiger geworden. Vraag de verkoper daarom altijd om dit nummer. Omdat de bank doorgaans geen naam-nummer controle op buitenlandse IBAN rekeningnummers uitvoert, is het belangrijk om goed te controleren of er wellicht tikfouten in het rekeningnummer staan.

Doet u regelmatig aankopen op internet, dan is het wellicht handig om een PayPal account aan te maken. Bij online aankopen op websites als Ebay.de, Ebay-Kleinanzeigen of Amazon.de werkt dit handig en snel.

Is de Huifkar Verzendservice een bedrijf?

Jazeker, de Huifkar Verzendservice is in een Nederland geregistreerd bedrijf. De Huifkar is ooit begonnen als vriendendienst voor leden van de Nederlandse Flipper Vereniging (NFV). Zij bestellen de onderdelen voor reparatie van flipperkasten vaak in Duitsland. Omdat ook steeds meer andere mensen gebruik willen maken van de Huifkar hebben wij onze wat uit de hand gelopen hobby op 1 juli 2015 omgezet in een in Nederland geregistreerd bedrijf: de Huifkar Verzendservice.

Verzendt de Huifkar mijn pakket aangetekend of met verzekerde waarde?

Jazeker. In principe verzenden wij uw pakjes vanaf het Huifkar depot Borne altijd via POSTNL aangetekend met verzekerde waarde naar uw adres binnen Nederland. Dit doen we om het risico van beschadiging of vermissing van een verzending voor alle betrokkenen te verkleinen.

Leuk hoor allemaal, maar wat kost het me?

Meestal minder dan een internationale verzending met de reguliere post. Als u gebruik maakt van de Huifkar Verzendservice brengen wij u per pakje of envelop wel een bescheiden Huifkarbijdrage in rekening. Als we uw aankopen op uw verzoek even in depot houden om uw aankopen in één verzameldoos aan u door te kunnen zenden, brengen wij u de kosten van de verzameldoos ook in rekening. Maakt u gebruik van de Huifkar Bezorgservice dan brengen wij u naast de Huifkarbijdrage per pakje of envelop een bijdrage in de bezorgkosten in rekening. Deze bijdrage is onder meer afhankelijk van het gewicht en formaat van de pakketten en van de afstand. Ook bij enkele pakjes is uw bijdrage in de bezorgkosten nooit hoger dan de kosten die de reguliere pakketdiensten u voor de aparte zendingen in rekening brengen. Wilt u gebruik maken van de Huifkar Bezorgservice? Neem contact met ons op en vraag om een prijsopgave.

Is de Huifkar Verzendservice handelaar of leverancier?

Nee, de Huifkar Verzend- en Bezorgservice is nadrukkelijk geen handelaar of leverancier. U bestelt en betaalt uw aankopen zelf en bent altijd de eigenaar van de door u aangekochte artikelen. De Huifkar is uitsluitend een Verzendservice, maar wel een hele slimme.

Kan ik ook online kopen als de verkoper alléén verzenden binnen Duitsland aanbiedt ?

Zeker! Juist dan is het voor u interessant om gebruik te maken van de Huifkar Verzendservice. Als deelnemer van de Huifkar krijgt u een verzendadres binnen Duitsland dat u bij uw aankoop gebruikt. U kunt uw aankopen dan door de verkoper laten verzenden naar dit adres in Nordhorn (D). Wij brengen uw aankopen dan naar ons depot in Borne. Soms biedt een verkoper van een artikel helemaal geen verzending aan, maar "nur abholung". Ook dan kan de Huifkar haar deelnemers vaak van dienst zijn. Maar informeer voordat u uw aankoop doet éérst bij ons naar de mogelijkheden en kosten.

Kan de Huifkar mij helpen bij het vertalen van stukjes tekst in het Duits?

Jazeker. De Huifkar Verzendservice heeft voor alle deelnemers een bestand (Word) beschikbaar met een aantal standaard teksten. Op verzoek zenden u dit bestand per email toe. Ook wanneer het Duits voor u te ingewikkeld is, zijn wij u graag van dienst. Indien u specifieke vertalingen van Nederlands naar Duits of omgekeerd nodig heeft kunnen wij dit voor u verzorgen tegen een alleszins redelijk tarief. Het is belangrijk om misverstanden tussen Nederlandse kopers en Duitse verkopers te voorkomen.

Krijg ik korting als ik regelmatig gebruik maak van de Huifkar Verzendservice?

Huifkar deelnemers die regelmatig veel gebruik maken van de Verzend- of Bezorgservice bieden we op verzoek een korting op de Huifkarbijdrage. Informeer naar de mogelijkheden, dan kijken we wat mogelijk is. Maar het moet natuurlijk ook voor de Huifkar interessant zijn om al dat werk voor u te verzetten.

Werkt de Huifkar alleen voor particulieren of ook voor zakelijk gebruik?

De Huifkar Verzend- en Bezorgservice is primair bedoeld voor particulier gebruik. Bij zakelijk gebruik gaat het vaak om volumes die wij met onze bescheiden Huifkarservice gewoon niet kunnen verwerken. Het moet wel leuk blijven. Wel zijn we op verzoek bereid om verkopers in Nederland helpen bij retourzendingen door de firma AMAZON in Duitsland. Informeer bij ons naar de mogelijkheden.

Hoe meld ik me aan als deelnemer van de Huifkar Verzendservice?

Dat is vrij eenvoudig en meestal snel voor elkaar. Klik op de button "Aanmelden" aan de rechterkant van de menubalk en vul het aanmeldformulier in dat je op deze pagina ziet. Klik dan op de oranje button 'AANMELDEN'. Aanmelding als deelnemer - met vermelding van enkele persoonlijke gegevens, zoals uw adres, emailadres, geboortejaar, telefoonnummer (vast en mobiel) - is een voorwaarde om van onze diensten gebruik te kunnen maken.

Hoe zit dat nu met die extra kosten bij aankopen buiten de EU?

Wanneer u iets online koopt buiten de Europese Unie (EU) bijvoorbeeld in de China, de USA maar ook in het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland, hou dan rekening met extra kosten. Deze zijn bij aankoop vaak niet zichtbaar. Bij de invoer in de EU moet over uw aankoop bij de douane BTW en soms ook invoerrechten worden betaald. Deze kosten worden voor u gemaakt door de post of pakketdienst. Bij aflevering worden ze u in rekening gebracht.

In 2021 is er op dit gebied het een en ander gewijzigd. Vanaf 1 juli 2021 moet u over al uw aankopen buiten de EU bij inklaring 21% BTW betalen. De BTW-vrijstelling voor pakketjes tot € 22 is vervallen. Voor de meeste aankopen geldt een tarief van 21% BTW over het aankoopbedrag én de verzendkosten. Voor een aantal producten (waaronder boeken) geldt een verlaagd BTW tarief (9%). Alleen wanneer de online winkel is aangesloten bij de Import One Stop Shop (IOSS) regeling heeft de winkel u de in de EU te betalen BTW al bij aankoop in rekening gebracht. Ook moet u rekening houden met eventuele invoerrechten. Het gaat dan om een aankoopbedrag (inclusief verzendkosten) boven € 150. De hoogte van de invoerrechten is afhankelijk van het artikel dat u heeft gekocht. Reken op een bedrag tussen 0 tot 12%. De BTW en de invoerrechten die we bij de douane voor uw zending moeten betalen komen voor uw rekening. Hou bij aankoop daarom rekening met deze kosten.

De inklaring van uw aankoop buiten de EU in Duitsland wil de Huifkar best voor u regelen, maar het is vaak een heel gedoe. Daarom brengen we voor de Inklaringsservice kosten in rekening.